Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, September 6, 2014

SIHATKAH KITA?

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mentakrifkan perkataan sihat sebagai:

"Keadaan sempurna fizikal, mental, dan sosial, dan tidak hanya ketika ketiadaan sakit"
Bagi mana-mana organisma, kesihatan ialah satu bentuk homeostasis. Ini merupakan satu imbangan di mana tenaga dan jisim masuk dan keluar (input and output) berada dalam keseimbangan (membolehkan pertumbuhan). Kesihatan juga membawa erti kemampuan untuk meneruskan hidup dengan prospek positif.

Bagi manusia, dengan kemampuan untuk menganalisa dan menjangka, kesihatan adalah lebih daripada itu. Maknanya bukan sahaja semuanya perlu tepat pada masa yang tepat, tetapi pemahaman subjektif penting bagi meneruskan pengimbangan yang sihat. Pemahaman ini datangnya daripada persepsi somatik termasuk sakit dan tidak selesa dan persepsi kognitif. Untuk merasai sihat, seseorang itu perlu merasakan dirinya sihat dan tiada risiko dalaman atau luaran yang boleh menggangu kesihatannya.

 

Dari segi pemakanan pula,masyarakat perlu menjaga pemakanan sesama mereka demi penjagaan kesihatan. Masyarakat di negara ini, boleh dikatakan terlalu mewah dengan segala jenis makanan. Pelbagai jenis juadah makanan yang dimakan oleh setiap orang saban hari kadangkala mengundang pelbagai jenis penyakit yang jelas berbahaya. Namun begitu, masyarakat masih memandang rendah terhadap hal ini. Juadah yang dimakan selalunya mengandungi bahan yang boleh menjejaskan kesihatan tubuh badan mereka sendiri. Lantaran itu, masyarakat hendaklah memilih makanan yang berkhasiat agar dapat membendung daripada masalah ini. Tambahan lagi, individu itu sendiri hendaklah pandai memilih makanan mengikut amalan piramid makanan agar dapat melahirkan generasi yang sihat dan cergas.Selain itu,ahli masyarakat perlu memainkan peranan penting untuk mengadakan aktiviti-aktiviti yang sihat.

NAK SIHAT PERLU AMALKAN PEMAKANAN YANG SIHAT, KURANG MINYAK, DALAM KUANTITI YANG DIPERLUKAN SAHAJA. KITA MAKAN UNTUK HIDUP BUKAN HIDUP UNTUK MAKAN. 

SENAMAN JUGA PERLU TAU JANGAN JAGA MAKAN TAPI SENAM MALAS. NAIK TURUN TANGGA, BERJALAN JUGA DIKATEGORIKAN SEBAGAI SENAMAN MUDAH. JANGAN SEHARIAN DUDUK DEPAN TV DAN MAKAN ITU AKAN MENGUNDANG OBESITI.

SUPPLIMEN @ MAKANAN TAMBAHAN PERLU BAGI MENYOKONG KEPERLUAN NUTRISI YANG PERLU DIBEKALKAN KEPADA BADAN KITA. AMALAN PEMAKANAN YANG TIDAK TERATUR MENYEBABKAN BADAN KITA TIDAK DAPAT NUTRISI LENGKAP. SO, LEPAS NI BOLEHLAH AMBIL SEDIKIT SUPPLIMEN UNTUK DIRI ANDA DAN KELUARGA. BANYAK JENIS TERDAPAT DI PASARAN TU TAPI PILIHAN ASMA DAN KELUARGA TENTULAH SHAKLEE....HEHE....



Nak jana pendapatan tambahan? Nak bonus tiap2 bulan? Jom join Shaklee...





Untuk Sebarang Order/Pertanyaan:
pm/sms/whatsapp : 017-4746975 (asma)
Page : https://www.facebook.com/Amaryllishoppe
 
              https://www.facebook.com/asma.ailee
Blog : http://asmarrlurv.blogspot.com/



COD AREA ALOR SETAR & JITRA (Jimat Pos...yeay...!!!)
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...