Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, July 8, 2014

Khasiat P.I.S.A.N.G Yang Perlu Kita Tahu

khasiat pisang
P.I.S.A.N.G
 
P.I.S.A.N.G Sapa di sini yang suka makan pisang? Apa pilihan makanan dan resepi yang anda suka kalau menggunakan pisang ni? Banyakkan....Pisang goreng ( cheese plak sekarang ni ), jemput-jemput pisang ( orang kedah sebut cekodok ), banana split, banana smoothie, kek, serawa, bengkang, lepat, pulut dakap, kerepek, fuhhh..... banyak lagi la jenuh kalau nak senarai. Pisang pulak macam-macam jenis ada. Yang paling best tentulah pisang emas kan? tu antara favourite asma la. 

Tapi dulu kalau nak makan pisang ni memang tak lalu kecuali kalau sudah dimasak. pelik kan? Ingat lagi masa zaman study pisang ni memang menu rutin harian la kat dining untuk pencuci mulut. Nak tak nak kena makan le jugak. Ye la nak tunggu makan sedap duit PTPTN belum masuk akaun kan? hehehe...ada hikmahnya kat situ. Rupanya Allah nak bagi rezeki untuk asma makan pisang. So, sejak dari situlah asma mula makan buah pisang ni. Urm sedap jugak rupanya. Sekarang ni memang boleh habiskan buah pisang tu walau tanpa dimasak. Rupanya pisang ni banyak betul khasiatnya. Kalau tau memang dari dulu asma akan jadi peminat tegar pisang ni. Ini berdasarkan apa yang asma baca dalam portal Kosmo ni:-

"Kandungan potasium pisang menyebabkan ia disyorkan oleh para doktor untuk pesakit yang kekurangan sumber itu. Sebagai contoh, sebiji pisang sepanjang 22 sentimeter (sm) mengandungi 600 miligram potasium. Pakar perunding diet, Indra Balaratnam berkongsi maklumat berguna tentang khasiat buah pisang. Pisang mengandungi kanji sebanyak 20 peratus dan gula satu peratus. Ketika pisang berubah warna menjadi kuning dan sedia untuk dimakan, kandungan gula akan berpecah kepada 66 peratus sukrosa, 14 peratus fraktosa, dan 20 peratus glukosa. Pisang bebas daripada lemak, kandungan garamnya rendah serta kaya dengan vitamin serta potasium. Sebab itu semua jenis pisang dikategorikan sebagai berkhasiat dan senang untuk dimakan dan dihadam khususnya oleh bayi berusia enam bulan dan ke atas."


KHASIAT BUAH PISANG

* Penyakit anemia iaitu kekurangan hemoglobin dalam darah boleh diatasi dengan memakan pisang kerana ia membantu meningkatkan pembentukan hemoglobin.

* Kandungan potasium tinggi dalam pisang turut menolong merendahkan tekanan darah serta mengurangkan risiko strok.

* Kandungan fibernya yang tinggi dapat membantu masalah pembuangan air besar secara normal setiap hari. Sesuai bagi yang selalu sembelit tu.

* Mengurangkan tekanan kerana sejenis protein dikenali sebagai Trytophan yang ada di dalamnya membantu menenangkan fikiran serta otak orang yang berada dalam tekanan.

* Orang yang bergelut dengan penyakit ketakutan, obesiti dan tabiat rokok, digalakkan mengamalkan pemakanan pisang dan mereka dipercayai mampu bebas daripada masalah itu secara beransur-ansur.

* Masalah mabuk hamil khususnya wanita yang berasa mual dan muntah pada beberapa bulan pertama kehamilan, boleh mengambil pisang untuk mengelak masalah itu. 

* Masalah kegemukan akibat tekanan di tempat kerja boleh diatasi dengan memakan pisang setiap dua jam.

* Membantu menghilangkan tekanan kerja selain mengawal kandungan gula dalam darah

* Bahagian dalam kulit pisang pula membantu memulihkan kegatalan akibat gigitan nyamuk.


Nak join ahli?
Banyak lagi suppliment....!!!!
Contact asma di sini:
Sms|whatsapp|telegram: 017-4746975
FB:Asma Raz Ailee
COD AREA ALOR SETAR

1 comment:

  1. Info menarik.. Bnyk tul khasiat pisang yg kita xtau.. Huhu

    http://mamanoufal.blogspot.com/?m=1

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...